اثر امتحان تقييم المكتسبات في تنمية الكفيات اللغوية لقسم السنة الخامسة من التعليم الابتدائي

No Thumbnail Available
Date
2025
Authors
تريدي روفيدة
مشعوف روميسة
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، نعرضها على النحو التالي: * يشهد النظام التعليمي تطورًا وتغيرًا مستمرين لمواكبة المستجدات، متخليًا عن الممارسات التعليمية التقليدية، ومسعىً لرفع مستوى الطالب في جميع المراحل الدراسية. * يُعد تقييم التحصيل عملية تعليمية تهدف إلى قياس مدى تحقيق الطالب للأهداف التعليمية من خلال فحص قدراته المعرفية والمهارية والسلوكية المكتسبة خلال فترة تعليمية محددة، وذلك لتحديد نقاط القوة والضعف وتحسين العملية التعليمية. * تغيير نمط الأسئلة من: سؤال مباشر قائم على الحفظ والتلقين والتخيل، إلى سؤال أكثر تعمقًا يتطلب مستوى من التفكير والتحليل والاستنتاج، يتوافق مع المعطيات المعرفية والأكاديمية للطالب. السؤال الجيد لا يقيس فقط المعرفة المخزنة، بل يحفز أيضًا عقل الطالب وينشط قدرات التفكير والتأمل والتحليل. * عندما يُستخدم السؤال لاختبار قدرة المتعلم على التحليل والاستنتاج بدلاً من مجرد حفظ المعلومات، فإنه يساعد على تطوير تفكيره ويزوده بأدوات تساعده لاحقًا على حل المشكلات والقضايا بمرونة وكفاءة. * بالإضافة إلى تحفيز الأسئلة ذات الطبيعة المعقدة والمفتوحة، فإنه يعزز لدى الطالب حب الاستكشاف والبحث وقبول اللغة كوسيلة للتواصل والتعبير، وليس مجرد محتوى أكاديمي. The study yielded a number of results, which we present as follows: * The educational system is constantly changing and evolving to keep pace with new developments. It is shedding the cloak of old "traditional" educational practices and striving to raise the student's level at all educational levels and stages. *Achievement assessment is an educational process aimed at measuring the extent to which a student has achieved educational goals by examining their cognitive, skill, and behavioral abilities acquired during a specific educational period. This is done to identify strengths and weaknesses and improve the educational process. *Changing the pattern of questions from: A direct question based on memorization, rote learning, and visualization, to a more in-depth question requiring a level of thought, analysis, and deduction, which must be consistent with the student's cognitive and academic data. A good question not only measures stored knowledge, but also stimulates the student's mind and awakens the faculties of thinking, contemplation, and analysis. *When a question is used to test the learner's ability to analyze and infer rather than simply memorize information, it helps develop their thinking and provides them with tools that will later help them solve problems and problems flexibly and efficiently. * In addition to stimulating questions of a complex, open-ended nature, it fosters in the student a love of exploration and research and an acceptance of language as a means of communication and expression, not merely as academic content.
Description
Keywords
Citation
Collections