المصطلح العلمي في كتاب السنة خامسة ابتدائي انموذجا
المصطلح العلمي في كتاب السنة خامسة ابتدائي انموذجا
No Thumbnail Available
Date
2025
Authors
فجر الاسلام بن حليمة
هاني بومعزة
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
اتجهت الدراسات الحديثة نحو اهتمام ملحوظ بقضية المصطلح ومشكلاته،
والصعوبات التي تواجه المتلقي بسبب غموض المصطلحات وتباين الاستعمالات، حيث أدرك الدارسون الأهمية الكبيرة التي يكتسيها المصطلح العلمي في المجالات
العلمية والأدبية والفنية على حد سواء. وتعد المرحلة الابتدائية مرحلة لا يستهان
بها في استكشاف المجال العلمي واكتساب مصطلحاته، ثم تمييز المجالات العلمية
بعضها عن بعض. وهذا البحث محاولة استقراء لهذا الكتاب (التربية العلمية
والتكنولوجية – السنة الخامسة من التعليم الابتدائي)، والوقوف مع ما ورد فيه من
مصطلحات بالإحصاء والدراسة، وهذا ما دفعنا إلى تسليط الضوء على آليات وضع
المصطلح في هذا الكتاب، والتي وجدناها تنحصر في خمس آليات وهي: النحت،
المجاز، الاشتقاق، التعريب، والترجمة؛ الأمر الذي أظهر لنا مدى قوة اللغة العربية
وإمكاناتها التي تزخر بها في صناعة المصطلح العلمي السليم والمناسب لهكذا مرحلة تعليمية
Recent studies have shown significant interest in the issue of terminology, its problems, and the difficulties it presents to the learner due to the ambiguity of terms and the variation in their usage. Researchers have come to realize the great importance that scientific terminology holds across scientific, literary, and artistic fields alike. The primary stage of education is not to be underestimated in exploring the scientific domain and acquiring its terminology, as well as in distinguishing between different scientific fields.
This research is an attempt to investigate the textbook Scientific and Technological Education for the Fifth Year of Primary Education, by identifying and analyzing the terms it contains. This led us to shed light on the mechanisms of term formation in this textbook, which we found to be limited to five mechanisms: coinage (naḥt), metaphor, derivation, Arabization, and translation. This revealed to us the strength of the Arabic language and its rich capacity in crafting sound and appropriate scientific terminology for such an educational stage.
Keywords:
Scientific terminology, textbook, mechanisms, educational curricula