طوفان الأقصى في خطاب الكاركتيري الرقمي بين البنية الساخرة و المضمرات البلاغية
طوفان الأقصى في خطاب الكاركتيري الرقمي بين البنية الساخرة و المضمرات البلاغية
No Thumbnail Available
Date
2025
Authors
بوثلجة رندة
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
تستكشف هذه الأطروحة خطاب الكاريكاتير الرقمي كشكل بصري معاصر يجمع بين السخرية والرمزية ووظيفة الاحتجاج ضمن عالم الوسائط الرقمية المتنامي. لم يعد الكاريكاتير مصدرًا للتسلية فحسب، بل أصبح خطابًا متعدد الطبقات يستخدم الصورة والنص والحركة لإنتاج رسائل قوية قادرة على تحدي الواقع، ومساءلة السلطة، وتشكيل الوعي العام. يهدف هذا البحث إلى فهم هذا الخطاب في ضوء التحولات الإعلامية والرمزية، لا سيما عندما يرتبط الكاريكاتير الرقمي بقضايا محورية كالقضية الفلسطينية، حيث يصبح السخرية سلاحًا رمزيًا. تتبنى هذه الدراسة منهجًا لغويًا وسيمائيًا لاستكشاف البنية الساخرة، وآليات الكثافة الرمزية، والتضمينات البلاغية ضمن فضاء رقمي تفاعلي، حيث تصبح الصورة أقوى من الكلمة. الكلمات المفتاحية: الكاريكاتير الرقمي، الخطاب، السخرية، البلاغة، الرمزية، الفضاء الرقمي.
This thesis explores digital caricature discourse as a contemporary visual form that
combines satire, symbolism, and protest function within the expanding realm of
digital media. Caricature is no longer a source of amusement only, but a layered
form of discourse that utilizes image, text, and motion to produce powerful
messages capable of challenging reality, questioning authority, and shaping public
awareness. This research aims to understand such discourse in light of media and
symbolic transformations, especially when digital caricature is tied to central
causes like the Palestinian issue, where satire becomes a symbolic weapon. The
study adopts a linguistic and semiotic approach to investigate the satirical
structure, mechanisms of symbolic density, and rhetorical implicatures within an
interactive digital space, where the image becomes stronger than the word.
Keywords: Digital Caricature, Discourse, Satire, Rhetoric, Symbolism, Digital
Space