استثمار اللسانيات التداولية في العلمية التعلمية

No Thumbnail Available
Date
2025
Authors
إكرام حربي
خريسي نسرين
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد الطارف
Abstract
تناولنا الموضوع الموسوم ب استثمار اللسانيات التداولية في كتاب اللغة العربية لسنة الثانية متوسط نموذجا فتوصلنا إلى ان استعمال التداولية في العملية التعلمية يسهل على كل من المعلم والمتعلم على فهم واستيعاب مكونات الدرس من خلال آليات التداولية المعاصرة والمتمثلة في الافتراض المسبق افعال الكلام الاشاريات الحجاج السياق والخطاب التي يستعين بيها الباحثين والدارسين الأكاديمين وذلك لتنمية أبحاثهم. We discussed the topic entitled “Investing in Pragmatics in the Arabic Language Book for the Second Year of Middle School as a Model” and concluded that the use of pragmatics in the learning process makes it easier for both the teacher and the learner to understand and comprehend the components of the lesson through the mechanisms of contemporary pragmatics represented by the presupposition of speech acts, indicative argumentation, context and discourse, which are used by researchers and academic students to develop their research.
Description
Keywords
Citation
Collections