Analyzing the Effectiveness of Gamification in Promoting  Motivation and Engagement in Language Learning
    
  
 
 
  
  
    
    
        Analyzing the Effectiveness of Gamification in Promoting  Motivation and Engagement in Language Learning
    
  
No Thumbnail Available
      Date
    
    
        2024
    
  
Authors
  Djeffal Haroune
  Ghersi Amir
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
    
    
        University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf
    
  
Abstract
    
    
        This descriptive study aims to investigate the effectiveness of gamification on motivation and 
engagement in language learning on second year students of English as a foreign language (EFL) 
at Chadli Bendjedid University. In order to answer the main research questions which are: does 
gamification increase motivation and engagement? Do students have experience with it? are 
there any the negatives of it? .And confirm the research hypotheses. A questionnaire was handed 
to ten teachers and another to 45 second year EFL students at the aforementioned university. The 
analysis of the results revealed that gamification of education does indeed increase the students’ 
motivation and engagement, which means that it could be a good way to involve students in their 
learning. It has also been found that student did experience gamification and it was an overall 
positive learning experience. Besides, the findings revealed that gamification can backfire when 
not applied correctly. We also have found different ways of applying gamification from the data 
gathered and provided them. 
 
تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في فعالية التحفيز من خلال الألعاب على الدافعية والانخراط في تعلم اللغة لدى طلاب السنة في جامعة الشاذلي بن جديد. للإجابة على سؤال البحث الرئيسي وهو: هل يزيد التحفيز من الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية خلال الألعاب من الدافعية والانخراط؟ وتأكيد فرضيات البحث، تم توزيع استبيان على عشرة معلمين وآخر على 45 طالباً من طلاب السنة الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجامعة المذكورة. كشفت نتائج التحليل أن التحفيز من خلال الألعاب في التعليم يزيد بالفعل من دافعية الطلاب وانخراطهم، مما يعني أنه يمكن أن يكون وسيلة جيدة لإشراك الطلاب في تعلمهم. كما تبين أن الطلاب قد جربوا التحفيز من خلال الألعاب وكانت تجربة تعليمية إيجابية بشكل عام. بالإضافة إلى ذلك، كشفت النتائج المختلفة لتطبيق أن التحفيز من خلال الألعاب يمكن أن يكون له تأثير عكسي إذا لم يتم تطبيقه بشكل صحيح. كما وجدنا طرقاً للتحفيز من خلال الألعاب من البيانات التي تم جمعها وقدمناها.