التسيير المؤسساتي ودوره في الإرتقاء بالأخلاق المهنية دراسة ميدانية بمديرية المجاهدين و ذوي الحقوق لولاية الطارف -

No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
سالمي مروى
رميكي صباح
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
إن موضوع دراساتنا مرتبط بتسيير المؤسسة ودوره في الارتقاء بالأخلاق المهنية وتحديدا بمديرية المجاهدين وذوي الحقوق بولاية الطارف وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على إشكالية بحثنا القائمة على تبيان العلاقة بين تسيير المؤسسة والأخلاق المهنية ولذلك حاولنا من خلال دراساتنا طرح الإشكال الرئيسي المتشكل في : هل للتسيير المؤسساتي دور في الارتقاء بالأخلاق المهنية بالمؤسسة الجزائرية وتحديدا بمديرية المجاهدين وذوي الحقوق لولاية الطارف؟ لقد أدرجنا مجموعة من التساؤلات الفرعية المتمثلة في : - هل للقيادة الإدارية دور على المشاركة في اتخاذ القرار بمديرية المجاهدين وذوي الحقوق لولاية الطارف؟ - هل تساهم الرقابة في زيادة الانضباط لدى الموظفين بمديرية المجاهدين وذوي الحقوق لولاية الطارف؟ - هل يزيد التحفيز لدى الموظفين من إحساسهم بالانتماء لبيئة العمل بمديرية المجاهدين وذوي الحقوق لولاية الطارف؟ إضافة إلى تحديد أهداف الدراسة أهمها : دراسة طبيعة العلاقة بين التسيير المؤسساتي والارتقاء بالأخلاق المهنية . وأهمية الدراسة والتي تتمثل أهمها في أهمية السلوك القيادي النوعي في التأثير على السلوك وأداء الموظفين وبالتالي التأثير على أخلاقهم المهنية . كما قمنا بتحديد المفاهيم الإساسية والمفاهيم المقاربة التي تترجم أهم المتغيرات الأساسية في بحثنا والتي تتمحور حول : التسيير، المؤسسة، الدور، الارتقاء، الأخلاق، المهنة، التسيير المؤسساتي، الأخلاق المهنية . أما المفاهيم المقاربة فهي تترجم أهم المؤشرات الدالة على مدى قياس متغيرات البحث ميدانيا والتي تمثلت في : القيادة، الرقابة، التحفيز، المشاركة في اتخاذ القرارات، بيئة العمل، الانضباط، المؤسسة العمومية . في إطار دراسة وضعية قائمة على المنهج الوصفي المبني على التفسير والتحليل بالاعتماد على بعض الأدوات المنهجية المستخدمة المتمثلة في الملاحظة التي تعتبر أداة من أدوات جمع البيانات بالإضافة الى دليل المقابل المرتبط بتسجيل الملاحظات في جدول يجيب على الأسئلة والتي قمنا بأدراجها في الدراسة الميدانية، ثم كانت الاستمارة أخر أداة مرتبطة بمجموعة من الأسئلة الموزعة على عينة البحث . وقد أجريت هذه الدراسة على عينة المسح الشامل قوامها ( 30 ثلاثون ) موظف بمديرية المجاهدين وذوي الحقوق بالطارف بغرض الحصول على كم المعلومات الوفير عن طريق التركيز على أهمية تسيير المؤسساتي مع ذكر دوره في اشتراك الموظفين في اتخاذ القرار والتحفيز وزيادة الانضباط . وعليه أوصلنا بحثنا في التطرق إلى الأخلاق المهنية من خلال إبراز مدى تحلي الموظفين بهذه الأخلاق في المؤسسة ثم إدراج العلاقة الارتباطية بين التسيير المؤسساتي والأخلاق المهنية . وعليه توصلنا في بحثنا إلى إعادة ترجمة النسب والاعداد في إطار بناء مجموعة من الجداول الإحصائية والغاية من ذلك هو الوصول إلى نتائج العلمية التالية : - إن للقيادة الإدارية دور على المشاركة في اتخاذ القرار مما ينعكس على السير الحسن للمؤسسة - ان الرقابة تعمل على تعديل سلوك الموظفين والتزامهم في العمل والانضباط . - يؤدي التحفيز الى شعور الموظفين بالانتماء لمكان العمل ويدفعهم للعمل أكثر . - ان للتسيير المؤسساتي دور فعال بالارتقاء بالأخلاق المهنية بمديرية المجاهدين وذوي الحقوق بالطارف The subject of our studies is related to the management of the institution and its role in promoting professional ethics, specifically in the Directorate of Mujahideen and People of Rights in the state of Al-Tarf. We have relied in this study on the problem of our research based on clarifying the relationship between the management of institutions and professional ethics. Therefore, we have tried through our studies to present the main problem that arises in: Does the management of the institution revolve around In improving professional ethics in the Algerian institution and defining the directorate of mujahideen and rights holders for the state of Al-Tarf? We have included a set of sub-questions: We have included a set of sub-questions: -Does the administrative leadership have a role in participating in decision-making in the Mujahideen Directorate in the state of Al-Tarf? - Does oversight contribute to increasing the stress of the human resource in the Mujahideen Directorate, Al-Tarf Province? -Does the motivation of the human resource increase his sense of belonging to the work environment in the Mujahideen Directorate in the state of Al-Tarf? In addition to defining the objectives of the study, the most important of which are: studying the nature of the relationship between institutional management and improving professional ethics. The importance of the study, the most important of which is the importance of qualitative leadership behavior in influencing the behavior and performance of employees and thus influencing their professional ethics As for the approaching concepts, they translate the most important indicators indicating the extent to which the research variables are measured in the field, which are: leadership, control, motivation, participation in decision-making, work environment, discipline, and the public institution. Within the framework of a positive study based on the descriptive approach based on interpretation and analysis, relying on some of the methodological tools used, namely observation, which is considered a tool for collecting data, in addition to the interview guide associated with recording the observations in a table that answers the questions, which we included in the field study, then the form was The last tool is linked to a set of questions distributed among the research sample. . This study was conducted on a comprehensive survey sample of 30 employees in the Directorate of Mujahideen and People of Rights in Al-Tarf for the purpose of obtaining a wealth of information by focusing on the importance of institutional management, while mentioning its role in employee participation in decision-making, motivation, and increasing discipline. Accordingly, we continued our research in addressing professional ethics by highlighting the extent to which employees possess these ethics in the organization and then including the correlation between institutional management and professional ethics. Accordingly, in our research, we achieved a re-translation of ratios and numbers within the framework of building a set of statistical tables. The goal of this is to reach the following scientific results: Administrative leadership plays a role in participating in decision-making, which is reflected in the good management of the institution - Supervision works to modify employees’ behavior and their commitment to work and discipline. Supervision works to modify employees’ behavior and their commitment to work and discipline. Motivation makes human resources feel a sense of belonging to the workplace and motivates them to work more. - The management of the institution has an effective role in improving professional ethics in the Directorate of Mujahideen and People of Rights in Al-Tarf
Description
Keywords
Citation
Collections