Didacticity of Audible Texts and its Impact on the Development of  Competency-Based Approach  Case Study: Fourth Year in Three Middle Schools in Tarf
    
  
 
 
  
  
    
    
        Didacticity of Audible Texts and its Impact on the Development of  Competency-Based Approach  Case Study: Fourth Year in Three Middle Schools in Tarf
    
  
No Thumbnail Available
      Date
    
    
        2023
    
  
Authors
  Maroua BOUGHERARA
  Rayane OUCHEKDID
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
    
    
        University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf
    
  
Abstract
    
    
        Education took a new turn towards the development of communication skills once the 
competency-based approach (CBA) was first introduced to middle schools in Algeria. This 
approach emphasizes the importance of developing competencies through implicit language 
skills teaching. Listening, particularly, is taught through the use of audio aids presenting 
audible content to work on. Thus, our study aims at inspecting the application of audio texts 
in real contexts and their influence on the drives of the competency-based approach. We 
addressed these questions: How are audible texts implemented under the competency-based 
approach and how they are used to develop learners' communicative skills? Also, what 
impact does the use of audio texts have on competency-based approach teachings? Adopting 
a mixed method, we used two major research instruments to gain meaning and build on the 
available data: An interview that was conducted with eight middle school teachers of English 
and a document analysis that was made on fourth-year middle school listening scripts and 
textbook listening tasks. Also a third supporting tool was applied to help confirming the 
results: A questionnaire that was distributed to 59 fourth-year middle school pupils. The 
findings reveal that audible texts are not presented in a communicative way that would help 
learners enhance their communicative skills. Furthermore, audio materials offer little to 
promote the development of competency-based approach principles. To conclude, it is 
necessary to establish effective ways to present audio materials to support competency-based 
learning rather than skill-based one. 
اتخذ التعليم منعطفاً جديداً نحو تطوير مهارات التواصل بمجرد اعتماد المنهج القائم على الكفاءات لأول مرة في المدارس المتوسطة في الجزائر. يؤكد هذا المنهج على أهمية تطوير الكفاءات من خلال تدريس المهارات التربوية ضمنياً. يتم تدريس الاستماع بخصوصه، من خلال استخدام الرسائل السمعية التي تقدم محتوى مسموعاً للعمل عليه. وبالتالي، تهدف دراستنا إلى فحص أداة تطبيق النصوص السمعية في سياقات حقيقية، وتأثيرها على محركات المنهج القائم على الكفاءة. لقد تناولنا هذه الأسئلة: كيف يتم تنفيذ النصوص المسموعة في إطار المنهج القائم على الكفاءة وكيف يتم استخدامها لتطوير مهارات التواصل لدى المتعلمين؟، وأيضاً، ما هو تأثير استخدام النصوص السمعية على تعليم المنهج القائم على الكفاءة؟ لجمع البيانات و الإجابة عن الأسئلة المذكورة سابقا قمنا بتباع منهج البحث الميداني، مستخدمين أداتين بحثيتين رئيسيتين لتعزيز الفهم و بناء على البيانات الناتجة. مقابلة أجريت مع ثمانية مدرسين للغة الإنجليزية في المدرسة المتوسطة ، و تحليل مستند للوثائق الخاصة بالنصوص السمعية، إضافة إلى أنشطة الكتاب المرافقة. كما تم تطبيق أداة داعمة ثالثة للمساعدة في تأكيد النتائج: استبيان تم توزيعه على 59 تلميذاً في السنة الرابعة من المرحلة المتوسطة. كشفت النتائج أن النصوص المسموعة لا تتم بطريقة روتينية من شأنها أن تساعد المتعلمين على تعزيز مهارات التواصل لديهم. علاوة على ذلك، لا تقدم المواد السمعية سوى القليل لتعزيز تطوير مجالي المنهج القائم على الكفاءة. في الختام، من الضروري إنشاء طرق فعالة لتقديم المواد السمعية لتعزيز التعلم القائم على الكفاءة بدلاً من التعلم القائم على المهارات.