The Role of Note -Taking in Enhancing EFL Students Academic Performance Case Study: First year Students of The English department at Chadli Bendjedid University in El Tarf, Algeria
The Role of Note -Taking in Enhancing EFL Students Academic Performance Case Study: First year Students of The English department at Chadli Bendjedid University in El Tarf, Algeria
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Hadil Deloum
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf
Abstract
This study aims at describing and exploring the role of note-taking as a technique to enhance
students’ academic performance. It attempts to find answers to the main research questions saying
: what are students and teachers' perceptions towards the use of note taking as a technique to
improve learning? In addition, what is the role of note taking in developing students' learning
capacities? In order to answer the research questions and confirm the hypotheses saying that the
activity of note taking is a useful technique that plays a role in improving learning because it boosts
students' understanding, promotes their active learning and increases their creativity. As well as,
teachers and students view that adopting the technique of taking notes during courses is fruitful
and helpful since it provides students with a source of learning, it boosts their cognitive abilities
and activates their understanding, and a descriptive study was embraced. The research was
conducted by using a mixed method (quantitative and qualitative). For the sake of gathering the
data obtained for the fieldwork, a questionnaire was submitted to EFL first year students of the
English department at Chadli BenDjedid University, and an online interview that was emailed to
the teachers of the English department. The findings aligned with the research hypotheses and
revealed that note taking is a useful technique that helps students improve their learning
achievements since it boosts their understanding and organizes their work and it was supported
by teachers to be adopted as a fruitful technique to enhance students’ academic performance. Based
on the findings of this research, some pedagogical recommendations were suggested to teachers,
students and further research.
تهدف هذه الدراسة إلى وصف واستكشاف دور تدوين الملاحظات كأسلوب لتحسين الأداء الأكاديمي للطلاب. يحاول العثور على
إجابات لأسئلة البحث الرئيسية وهي تصورات الطلاب والمعلمين تجاه استخدام تدوين الملاحظات كأسلوب لتحسين التعلم وما
هو دور تدوين الملاحظات في تطوير قدرات التعلم لدى الطلاب. للإجابة على أسئلة البحث وتأكيد الفرضيات القائلة بأن نشاط
تدوين الملاحظات هو ا في تحسين التعلم لأنه يعزز فهم الطلاب ويعزز التعلم النشط لديهم ويزيد من ً أسلوب مفيد يلعب دور
إبداعهم. بالإضافة إلى ذلك ، يرى المعلمون والطلاب أن تبني أسلوب تدوين الملاحظات أثناء الدورات أمر مثمر ومفيد لأنه يوفر
وقد تم تبني دراسة وصفية .أجري البحث بطريقة مختلطة ، كما أنه يعزز قدراتهم المعرفية وينشط فهمهم ، ا للتعلم ً للطلاب مصدر
(كمية ونوعية). من أجل جمع البيانات التي تم الحصول عليها للعمل الميداني ، تم تقديم استبيان لطلاب السنة الأولى من قسم
اللغة الإنجليزية بجامعة شادلي بن جديد ، ومقابلة عبر الإنترنت تم إرسالها بالبريد الإلكتروني إلى معلمي قسم اللغة الإنجليزية.
تتوافق النتائج مع فرضيات البحث وكشفت أن تدوين الملاحظات هو أسلوب مفيد يساعد الطلاب على تحسين إنجازاتهم التعليمية
ً لأنه يعزز فهمهم وينظم عملهم وقد تم دعمه من قبل المعلمين ليتم اعتماده كأسلوب مثمر لتعزيز الأداء الأكاديمي للطلاب . بناء
. على نتائج هذا البحث ، تم اقتراح بعض التوصيات التربوية للمعلمين والطلاب و بحوث اخرى