Exploring the Significance of ChatGPT in Promoting Students’ Oral Performance Case of First Year Students and Teachers of English at Chadli Bendjedid University
Exploring the Significance of ChatGPT in Promoting Students’ Oral Performance Case of First Year Students and Teachers of English at Chadli Bendjedid University
No Thumbnail Available
Date
2025
Authors
Ibtissem Boutabia
Sihem Toudert
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf
Abstract
Education is continuously influenced by emerging technologies, among which Artificial
Intelligence (AI) stands out as a key driver of innovation in the language learning process. Within
this scope, the present study investigates teachers’ and students’ attitudes towards the
implementation of ChatGPT, an AI-powered language model, and its impact on developing
speaking skills in the context of English as a Foreign Language (EFL) at Chadli Bendjedid
University El Tarf. Furthermore, it aims to identify the major oral performance difficulties faced
by students and examine how AI tools might help overcome them. To test this hypothesis, a mixed-
methods research design was adopted, combining both quantitative and qualitative data. Two data
collection tools were employed: a paper-based questionnaire administered to 40 first-year EFL
students, and semi-structured interviews conducted with 5 EFL teachers. These instruments aimed
to explore students’ perceptions of ChatGPT’s role in promoting oral performance, and to gather
insights from teachers regarding its pedagogical integration and usefulness. Teachers and students
perceived ChatGPT as a helpful tool that fosters fluency, reduces anxiety, and facilitates interactive
language practice. Most participants expressed positive attitudes towards its use in the classroom
and beyond, while a small portion remained neutral or skeptical about its long-term impact. Based
on the analysis, the hypothesis was confirmed. The study concludes with a set of recommendations
for the effective integration of ChatGPT in EFL speaking instruction and proposes directions for
future research.
يُعد التعليم من القطاعات الحيوية التي تحظى باهتمام متزايد نظرًا لدوره في إعداد أفراد ناجحين في المستقبل. من بين الاتجاهات والتقنيات الحديثة التي يُتوقع أن تُحدث تأثيرًا كبيرًا في هذا المجال، نجد الذكاء الاصطناعي التوليدي، ومنه تطبيق شات جي بي تي. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف تصورات الأساتذة والطلبة حول استخدام شات جي بي تي وأثره في تطوير مهارات الأداء الشفهي لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جامعة الشاذلي بن جديد – الطارف. كما تسعى إلى تسليط الضوء على أهم الصعوبات التي يواجهها الطلبة في تحسين مهارات التحدث، ودور شات جي بي تي في معالجتها. لتحقيق أهداف الدراسة، تم اعتماد منهج مختلط يجمع بين الأسلوب الكمي والنوعي. تم جمع البيانات من خلال استبيان ورقي وُزّع على أربعين (40) طالبًا من السنة الأولى، بالإضافة إلى مقابلات شبه منظمة مع خمسة (5) أساتذة من قسم اللغة الإنجليزية. أظهرت النتائج أن معظم الطلبة يجدون صعوبة في الأداء الشفهي، خاصة من حيث النطق والطلاقة، ويعتبرون شات جي بي تي أداة فعّالة لتحسين قدراتهم اللغوية من خلال توفير فرص ممارسة غير مقيدة وملاحظات فورية. من ناحية أخرى، أشار الأساتذة إلى أن استخدام شات جي بي تي قد يُسهم في تعزيز التفاعل لدى الطلبة، لكنه يحتاج إلى توجيه تربوي مناسب لتحقيق الاستفادة المثلى. بناءً على هذه النتائج، توصلت الدراسة إلى أن كلًّا من الطلبة والأساتذة لديهم مواقف إيجابية تجاه استخدام شات جي بي تي في تطوير المهارات الشفوية، مع ضرورة الأخذ بعين الاعتبار بعض التحديات المتعلقة بالدقة اللغوية والسياق الثقافي. واختتمت الدراسة بتقديم مجموعة من التوصيات التي قد تُساعد في تحسين توظيف الذكاء الاصطناعي في تعليم اللغات، بالإضافة إلى اقتراحات لأبحاث مستقبلية