Investigating the Role of the Teacher’s Professionalism in Preventing and Handling the EFL Learners’ Classroom Disruptive Behaviors. The Case of Djilali El Yabess High School in Ben Mhidi, El Taref, Algeria.
Investigating the Role of the Teacher’s Professionalism in Preventing and Handling the EFL Learners’ Classroom Disruptive Behaviors. The Case of Djilali El Yabess High School in Ben Mhidi, El Taref, Algeria.
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Djihan Abeiza
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf
Abstract
This research study investigates the role of teachers' professionalism in preventing and
handling classroom disruptive behavior among second-year high school Learners at Djilali El
Yabess High School in Ben Mhidi, El Taref, Algeria. Employing a qualitative research
approach, the study utilizes questionnaires to explore the disciplinary problems encountered
in schools, the underlying causes of Learners ’ disruption and misconduct, and the impact of
teachers' professionalism in effectively addressing these issues. The research aims to test two
hypotheses. H1: The prevalence of disruptive behavior among second-year high school
learners is influenced by various factors, including individual student characteristics,
classroom dynamics, and external factors. H2: The implementation of effective classroom
management strategies by teachers will significantly reduce the occurrence of disruptive
behavior among second-year high school Learners. By emphasizing the significance of
teachers' professionalism and employing questionnaires as a research tool, this study
contributes valuable insights to the field of education. It offers specific insights into the
context of Djilali El Yabess High School and provides actionable recommendations for
teachers and school administrators to effectively prevent and manage disruptive behavior
among second-year high school Learners.
الغرض من هذه الدراسة هو التحقق في فعالية تنفيذ استراتيجيات ما وراء المعرفة في فصول الكتابة باللغة الإنجليزية
كلغة أجنبية من أجل تحسين الإنتاج الكتابي للطلاب، و توعيتهم بأهمية استخدام استراتيجيات ما وراء المعرفة أثناء عملية
الكتابة. تتناول هذه الدراسة حاجة ملحة من خلال جعل طلاب السنة الثالثة في اللغة الإنجليزية في قسم اللغة الإنجليزية في
جامعة "الشاذلي بن جديد" الطارف على دراية بالجديد من استراتيجيات ما وراء المعرفة التي تساعد في تحسين العمل
الكتابي. نحن نفترض أن قدرة الطلاب على الكتابة ستتحسن إذا تلقوا تعليمات ما وراء معرفة صريحة كمراقبة استراتيجيات
لإنتاج النصوص، و إذا كان المطلوب من دراية ما وراء المعرفة و تأثيرها على إنجازات الكتابة لدى الطلاب، فسيكونون
قادرين على تقديم إنجازات مركزة مما يؤدي إلى تحسين نتائج الكتابة عند المتعلمين. من أجل تأكيد أو رفض الفرضيات،
تم استخدام أداتين رئيسيتين هما استبيانات للمتعلمين، و البحث شبه التجريبي (الاختبار القبلي و البعدي). استغرقت أربعة
أسابيع استخدمت خلالها استراتيجيات ما وراء المعرفة، و علمنا المشاركين في المجموعة التجريبية كيفية استخدامها في
كتاباتهم. تمت مقارنة نتائج المشاركين في هذه الدراسة لتقييم فعالية التدريب على استراتيجة ما وراء المعرفة، تظهر نتائج
الاستبيان أن معلمي التعبير الكتابي على دراية و علم بالجديد من استراتيجيات الكتابة ما وراء المعرفة و تأثيرها على
الطلاب طوال عملية الكتابة. أظهرت النتائج أن التراكيب و الدرجات المكتوبة للمجموعة التجريبية في الاختبار اللاحق
أعلى بكثير مما كانت عليه في الاختبار السابق. أثبتت نتائج الدراسة صحة الفرضية القائلة بأنه يمكن تجنب التحديات التي
يواجهها الطلاب عند كتابة المقالات و يمكن تحقيق الإنتاج الفعال إذا تم توعيتهم بالحاجة إلى ما وراء المعرفة و تطبيق
استراتيجياتها طوال عملية الكتابة. يمكن للمدرسين زيادة جودة كتابة الطلاب من خلال تشجيعهم على استخدام
استراتيجيات ما وراء المعرفة. تتمثل إحدى طرق القيام بذلك في استخدام نماذج الكتابة من قبل كاتب ذو خبرة أو كتاب
أصيلين لمساعدة الطلاب في مراقبة و تصحيح أعمالهم المكتوبة.