To Use or not to Use the Course Book A study of Teachers’ Opinion on the Primary Course Book of English
To Use or not to Use the Course Book A study of Teachers’ Opinion on the Primary Course Book of English
No Thumbnail Available
Date
2025
Authors
Bouamran Issam
Debibi Amani
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Chadli BENDJEDID-EL-Tarf
Abstract
This descriptive cross-sectional study explores the perspectives of primary school teachers on the use of course books in English language teaching. As course books remain a central material in many classrooms, the decision to use, adapt, or reject them has become a critical point of debate in educational practices. The research investigates the extent to which primary teachers rely or do not rely on course books and the reasons for doing so. It also explores the challenges that teachers face in implementing course book-based instruction. This research adopts a mixedmethod approach to gather and analyze the data with a diverse group of primary teachers from various schools in El-Taref. The data collection tools involved classroom observations and a teachers’ questionnaire. The findings reveal that while many teachers appreciate the structure,
consistency, and time-saving benefits provided by course books, others express concerns about their lack of flexibility, cultural relevance, and inability to address diverse learners' needs.
Additionally, some teachers supplement or replace course book content with authentic materials or customized activities to enhance learner engagement. This dissertation concludes that the use of course books should be viewed not as a binary choice, but as a flexible tool whose value depends on pedagogical context, teacher autonomy, and student needs. It recommends ongoingteacher training to help educators critically evaluate and adapt course book materials for more effective and inclusive classroom practice.
تستكشف هذه الدراسة الوصفية المقطعية آراء معلمي المدارس الابتدائية حول استخدام الكتب المقررة في تعليم اللغة الإنجليزية. ونظرًا لأن الكتب المقررة لا تزال تُعد من المواد الأساسية في العديد من الفصول الدراسية، فإن قرار استخدامها أو تكييفها أو رفضها أصبح نقطة نقاش حاسمة في الممارسات التعليمية. تبحث هذه الدراسة مدى اعتماد معلمي المرحلة الابتدائية على الكتب المقررة أو عدم اعتمادهم عليها، والأسباب الكامنة وراء ذلك. كما تستكشف التحديات التي يواجهها المعلمون عند تطبيق التعليم القائم على الكتب المقررة.
تعتمد هذه الدراسة منهجًا مختلطًا لجمع البيانات وتحليلها، بمشاركة مجموعة متنوعة من المعلمين من مدارس مختلفة في ولاية الطارف. شملت أدوات جمع البيانات كلاً من الملاحظة الصفية والاستبيان الموجه للمعلمين.
كشفت النتائج أن العديد من المعلمين يقدّرون الهيكلية والتنظيم وتوفير الوقت الذي توفره الكتب المقررة، بينما أعرب آخرون عن مخاوفهم من افتقار هذه الكتب إلى المرونة والملاءمة الثقافية، وعدم قدرتها على تلبية احتياجات المتعلمين المتنوعة.
بالإضافة إلى ذلك، يقوم بعض المعلمين بتكميل أو استبدال محتوى الكتب المقررة بمواد أصيلة أو أنشطة مخصصة لتعزيز تفاعل المتعلمين.
تخلص هذه الرسالة إلى أن استخدام الكتب المقررة لا ينبغي النظر إليه كخيار ثنائي (نعم أو لا)، بل كأداة مرنة تعتمد قيمتها على السياق التربوي، واستقلالية المعلم، واحتياجات الطلاب. وتوصي بتوفير تدريب مستمر للمعلمين لمساعدتهم على التقييم النقدي وتكييف محتوى الكتب المقررة من أجل ممارسة صفية أكثر فاعلية وشمولًا.