دور وسائل التواصل الاجتماعي في تنمية الثقافة الاستهلاكية لدى الطالب الجامعي د ا رسة ميدانية على طلاب كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية وكلية الطبيعة والحياة لجامعة الشاذلي الطارف
دور وسائل التواصل الاجتماعي في تنمية الثقافة الاستهلاكية لدى الطالب الجامعي د ا رسة ميدانية على طلاب كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية وكلية الطبيعة والحياة لجامعة الشاذلي الطارف
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
هاجر شارف
لينة دغمان
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
تناولت دراستنا موضوع دور وسائل التواصل الاجتماعي في تنمية الثقافة الاستهلاكية لدى الطالب الجامعي حيث يهدف بحثنا إلى التعرف على الدور الذي تقبله وسائل التواصل الاجتماعي في الوعي والإقناع وكل ما له صلة بالثقافة الاستهلاكية لدى الطالب الجامعي، وذلك من خلال الأساليب الترويجية للمنتج المراد تسويقه. وقد انطلقنا من التساؤل الرئيسي: هل لوسائل التواصل الاجتماعي دور في تنمية الثقافة الاستهلاكية لدى الطالب الجامعي؟
وللوصول إلى تحقيق الدراسة اعتمدنا على المنهج الوصفي لكونه متناسب مع المشكلة المطروحة واستخدمنا فيها استمارة استبيان كأداة لجمع البيانات والتي تم توزيعها على عينة عشوائية من 40 طالب من كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية وكلية العلوم الطبيعية والحياة.
وكانت نتائج الدراسة المتحصل عليها بأن وسائل التواصل الاجتماعي في تنمية الثقافة الاستهلاكية أصبح مهما في وقتنا الحالي ويعتبر الوسيلة الأقرب في تسهيل عملية التسويق وذلك لتعدد مزاياها وسهولة استخدامها مما جعلها أكثر تفاعلا من الناحية التجارية والتسويقية.
كما أظهرت النتائج بأن وسائل التواصل الاجتماعي في تنمية الثقافة الاستهلاكية لا تختلف باختلاف الجنس لكنها اختلفت في نتائجها باختلاف السن والمؤهل العلمي والتخصص.
الى جانب ذلك كانت النتائج مرضية بالنسبة لتأثير وسائل التواصل الاجتماعي على تنمية الثقافة الاستهلاكية بالنسبة لمتغير الإقناع والشخصيات المعروفة والموسيقى والصور والرموز الى جانب متغير التكنولوجيا وسهولة الاستخدام.
Our study addressed the role of social media in developing consumer culture among university students. Our research aims to identify the role played by social media in awareness and persuasion and everything related to consumer culture among university students through promotional methods for the product to be marketed. We started from the main question: Does social media have a role in developing consumer culture among university students?
To achieve the study, we relied on the descriptive approach because it is appropriate to the problem at hand. We used a questionnaire as a tool to collect data, which was distributed to a random sample of 40 students from the College of Social and Human Sciences and the College of Natural and Life Sciences.
The results of the study obtained were that social media in developing consumer culture has become important at the present time and is considered the closest means to facilitating the marketing process due to its multiple advantages and ease of use, which made it more interactive from a commercial and marketing perspective.
The results also showed that social media in developing consumer culture does not differ according to gender, but it differed in its results according to age, academic qualification and specialization.
In addition, the results were Satisfactory regarding the impact of social media on the development of consumer culture with regard to the variable of persuasion, famous personalities, music, images and symbols, in addition to the variable of technology and ease of use.