دور حاضنات الاعمال الجامعية فينجاح الشركات الناشئة

No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
صاحلي حسام الدين
شيبوني بسام
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشادلي بن جديد
Abstract
.تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن دور حاضنات الأعمال الجامعية في نجاح الشركات الناشئة، وذلك من خلال دراسة عينة من 30 فردًا من أصحاب المشاريع والمؤسسات الناشئة. استُخدم استبيان لجمع البيانات من المشاركين، وحُللت البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). ومن أهم نتائج الدراسة وجود اهتمام كبير واستجابة عالية من عينة الدراسة تجاه حاضنات الأعمال والشركات الناشئة. كما وجدت علاقة بين الدعم الذي تقدمه حاضنات الأعمال وتطور الشركات الناشئة. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، منها تقديم دورات تدريبية وورش عمل متخصصة في حاضنات الأعمال الجامعية، وتعزيز التعاون بين حاضنات الأعمال الجامعية والمؤسسات الأكاديمية والحكومية والخاصة لتوفير فرص أكبر للشركات الناشئة .This study aims to uncover the role that university business incubators play in success of startups by examining a sample of 30 individuals who are owners of startup projects and institutions. A questionnaire was used to collect data from the respondents, and the data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Among the most important findings of the study is that there is significant interest and a high level of responsiveness from the study sample towards business incubators and startups. Additionally, there is a correlation between the support provided by business incubators and the development of startups. The study concluded with a set of recommendations, including offering specialized training courses and workshops at university business incubators and enhancing collaboration between university incubators and academic, governmental, and private institutions to provide greater opportunities for startups
Description
Keywords
Citation